چگونه بفهمید گوگل چه چیزهایی راجع به شما می داند: تاریخچه گوگل کجا ذخیره می شود؟
خرداد ۴, ۱۳۹۵اولین موتورسیکلت تولید شده توسط پرینتر سه بعدی
خرداد ۴, ۱۳۹۵زمانی که وب سایتی را طراحی می کنید که کاربر پسند و جذاب است یکی از مسائلی که باید روی آن تمرکز و توجه زیادی داشته باشید ناوبری یا هدایت سایت می باشد. بیایید نگاهی داشته باشیم به کارهایی که می توانید در زمان طراحی ناوبری موثر سایت به آن ها توجه کنید.
توجه کنید که منوی سایت خود را کجا می گذارید
محل ناوبری یا منوهای سایت مهم است. بیشتر وب سایت ها امروزه از ردیف های افقی از لینک های پویش سایت استفاده می کنند که نزدیک بالای صفحه (البته زمانی که اطلاعات را از طریق نمایشگر های بزرگتر نگاه می کنید و نه از تلفن های همراه) می باشد.
محبوبیت قرار دادن منوها در بالای صفحه به قدری بوده که به صورت استاندارد طراحی وب سایت درآمده است و معمولا کاربران به آن عادت دارند. بنابراین زمانی که یک فرد به سایت جدیدی مراجعه می کند که قبلا آن سایت را ندیده معمولا بالای صفحه دنبال یک منوی افقی خواهد گشت.
اگر می خواهید در طراحی خود خلاقیت داشته باشید و ناوبری تان را مانند ناوبری اکثر سایت ها نکنید به هر حال باید ریسک این را هم بپذیرید که با این کار کاربرانی که به تازگی وارد سایت شما شده اند ممکن است کمی گیج شوند.
به یاد داشته باشید کاربرانی که تازه وارد سایت شما شده اند به سرعت و در 4 تا 8 ثانیه باید بفهمند که چگونه از سایت شما استفاده کنند و چگونه به صفحات مختلف سایت شما سر بزنند. آنها باید به سرعت بفهمند که سایت شما به چه منظوری است و چه اطلاعاتی در آن وجود دارد و مقصد بعدی آن ها از طریق نوار منوی سایت به کجای سایتتان است. با قرار دادن لینک های صفحه در جایی که کاربران دقیقا انتظارش را می کشند شما خطر از دست دادن کاربرانی که وقتی به سایت جدید و ناآشنایی وارد می شوند به دلیل گیج کننده بودن منو به سرعت از آن خارج می شوند را نخواهید داشت.
تعداد گزینه های منو را محدود کنید
اگر گزینه های زیادی به کاربران بدهید امکان انتخاب راحت را از آن ها خواهید گرفت. بنابراین در ستون بالای سایت توجه داشته باشید که آیتم ها و عناوین را با دقت زیادی ویرایش کنید تا مناسب پسند کاربران جدید شود.
صفحاتی که اهمیت کمتری دارند باید در بخش های فرعی منوی سایت قرار داده شوند
برای مثال یکی از صفحه های معمول که بیشتر وب سایت ها دارند صفحه نظرات مشتریان در سایت های فروشگاهی است. اما با توجه به تجزیه و تحلیل ترافیک صدها سایت فروشگاهی مشخص شده صفحات نظرات کاربران آخرین صفحاتی هستند که بازدیدکننده سایت شما به آن ها مراجعه می کنند و معمولا بازدید از این صفحه ها بسیار کم است. بنابراین لینکی که به محتویات این صفحه اشاره کند باید در یک بخش فرعی تحت منوی اصلی “درباره ما” باشد. مخصوصا اگر می خواهید لینک های منوی اصلی تان را محدودتر کنید این کار اهمیت بیشتری خواهد یافت.
سعی کنید حداکثر تعداد اقلام منوی اصلی شما 7 تا 8 آیتم باشد.البته اگر تعداد آن را به 5 یا 6 برسانید حتی بهتر خواهد بود زیرا گزینه های کمتر به بازدید کنندگان سایت شما این اجازه را خواهند داد که با توجه به نیازهایشان یکی از گزینه ها را با سرعت بیشتری انتخاب کنند.
از برچسب ها و آیکن های مناسب و مشخص استفاده کنید.
زمانی که می خواهید کمک کنید بازدید کنندگان سایت شما با سرعت بهتری بازدید خود را انجام دهند و اینکار را از طریق کم کردن تعداد آپشن ها یا گزینه ها انجام می دهید باید توجه داشته باشید که عنوان منوها وهمچنین آیکن هایی که استفاده می کنید کاملا مشخص باشند تا بازدید کنندگان دقیقا بدانند روی چه چیزی کلیک می کنند.
یک عنوان منو نظیر “وبلاگ ما” ممکن است جذابیت ظاهری نداشته باشد اما به هر حال به بازدید کنندگان به روشنی می گوید که در صورت کلیک کردن به وبلاگ سایت منتقل خواهند شد. از دید بازاریابی و برندیابی این روش نامگذاری مناسب و قابل توجه و جذاب است. اما با دیدن عنوان هایی نظیر “جعبه ابزار” بازدید کنندگان بسرعت پی نخواهند برد که شما اصطلاح جعبه ابزار به عنوان جایگزین نام وبلاگتان در نظر گرفته اید و در نتیجه کاربر گیج شده و نمی تواند با سرعت تصمیم گیری کند و نتیجتاً به دلیل این که نمی داند دقیقاً منظور از “جعبه ابزار” چیست روی آن کلیک نخواهند کرد و شما به همین راحتی بازدید کنندگان خود را از دست خواهید داد.
برای صفحات کوچک تر نظیر صفحات تبلت ها و تلفن های همراه عنوان های متنی با آیکن ها جایگزین شده اند تا فضای کمتری از صفحه گرفته شود. این آیکن های گرافیکی بسیار سودمندند اما درست مانند عناوین منو باید به صورت شفاف و مشخص نشان دهند که کاربر با کلیک روی آن ها به کجا خواهد رفت.
فونت و کنتراست صفحه شما باید مناسب باشد.
لینک های متنی شما بهرحال باید توسط کاربران خوانده شوند تا آنها بتوانند تصمیم بگیرند کجا کلیک کنند. بنابراین باید مسائلی در طراحی سایت خود و استفاده از فونت ها در نظر داشته باشید تا خوانا بودن صفحاتتان را افزایش دهد.
برای اینکار کنتراست صفحه تانباید به صورتی باشد که خواندن متن راحت تر صورت بگیرد و رنگ متن با رنگ پس زمینه تناسب داشته باشد.
همچنین باید در تمام صفحات فارغ از اینکه کاربران با تلفن همراه وارد سایت شما شده اند یا با کامپیوترهای شخصی اندازه ی فونت درست طراحی شود تا خواندن متن به راحتی میسر شود. سعی کنید از فونت هایی استفاده کنید که بسیار نازک یا با تزئیات بسیار نباشند تا به راحتی خوانده شوند. همچنین سعی کنید منوهای پایین کشیدنی یا منوهای فرعی کمتری داشته باشید.
استفاده از منوهای پایین کشیدنی یا منوهای فرعی برای دسته بندی سایت های بزرگ مناسب است. لینک هایی که اهمیت درجه دومی دارند را می توانید در زیر لینک های مهمتر قرار دهید و به صورت لینک فرعی آنها در آورید. مثلا لینکی که پیشتر به آن اشاره کردیم و در رابطه با نظر مشتریان بود را می توانیم زیر منوی اصلی “درباره ما” قرار دهید. اغلب این منوهای فرعی زمانی در دسترس خواهند بود که با ماوس روی لینک اصلی می رویم. البته این کار گاهی باعث خواهد شد بازدید کننده از سایت شما به مشکلاتی بر بخورد.
توجه داشته باشید که حرکت دادن ماوس و ظاهر شدن منوها در صفحات لمسی وجود ندارد. بنابراین اگر تنها راه دسترسی به منوهای فرعی حرکت ماوس به روی آنها باشد ممکن است هر کاربری که از صفحات لمسی استفاده می کند را از دست بدهید زیرا این کاربران نخواهند توانست منوهای فرعی را در سایت شما مشاهده کنند. یک قانون ساده برای جلوگیری از این مشکلات این است که سعی کنید منوهای فرعی در بیشتر از یک جا در دسترس کاربران قرار داده شوند تا کاربران بتوانند در جاهای مختلف به آن دسترسی پیدا کنند. همچنین سعی کنید بیشتر از دو لایه منوی فرعی نداشته باشید.
وب سایت خود را در سیستم های مختلف چک کنید.
ممکن است وب سایتی که در صفحات مانیتوری بزرگ خوب دیده شوند در تلفن های همراه به خوبی دیده نشوند. بنابراین می توانید برای یاری تمام کاربرانی که به وب سایت شما مراجعه می کنند، فارغ از اینکه از چه وسیله ای استفاده می کنند، از روش طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا استفاده کنید. جهت این موضوع وب سایتتان را با اندازه های مختلف طراحی کنید تا زمانی که فردی با وسیله خاص وارد وب سایت شما شد با توجه به اندازه صفحه نمایش وسیله اش نسخه ی خاص بهینه شده برای آن صفحه نمایش را ببیند.
نهایتاً مطمئن شوید که وب سایت خود را قبل از منتشر کردن روی صفحات مختلف و ابزارهای مختلف تست کرده اید. همچنین فراموش نکنید که برخی سایت شما را از صفحات لمسی مشاهده می کنند و همانطور که گفتیم استفاده از صفحات لمسی بسیار متفاوت با کلیک کردن با ماوس است. بنابراین مطمئن شوید که وب سایت خود را در ابزارهای لمسی و غیر لمسی هردو چک کنید تا مطمئن شوید که طراحی شما در هر دو سیستم مناسب و کاربرپسند است. پس توجه داشته باشید بدون توجه به وسیله ای که فرد بازدید کننده سایت شما از آن استفاده می کند وب سایت شما باید به خوبی بتواند پاسخ نیازهای او را بدهد و او را به صفحاتی که می خواهد منتقل کند.