سگ های منقرض شده ای که دوازده میلیون سال پیش شمال آمریکا را در می نوردیدند
اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۵خودروی هوشمند i Next محصول کمپانی BMW در سال ۲۰۲۱
اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۵زمانی که نسل جدیدی از معماری کارتهای گرافیکی به بازار می آید معمولا همراه خود چند ویژگی جدید دارد: نخست اینکه در سطح عملکردی بالاتری از نسل قبل قرار دارد، دوم اینکه مصرف برقش با توجه به بهبود عملکرد کمتر است، و بالاخره اینکه نسبت قیمت به عملکردش مناسبتر می باشد.
البته شدت و ضعف سه مورد گفته شده نسل به نسل فرق میکند اما میتوان گفت معماری کارتهای گرافیکی نسل پاسکال شرکت انویدیا (NVIDIA Pascal) در این مورد سنگ تمام گذاشته اند و به اصطلاح به کلی خود را از نسل پیشین “کنده” است. این کندن از نسل پیشین از کلید واژه های مورد علاقه ی انویدیاست.
عملکرد مطلق
اشاره به سرعت خام و اسب بخار برای قضاوت درباره ی سرعت و قدرت پردازنده های گرافیکی جدید بسیار بجاست. تراشه های گرافیکی تنها پردازنده هایی هستند که عملکردشان نسل به نسل افزایش سرعت خارق العاده ای می یابد.
طبق اعدادی که انویدیا منتشر کرده کارت گرافیک GeForce GTX 1080 در زمینه ی اجرای بازیهای جدید سرعتی از 1.6 تا 1.8 برابر نسل قبلی کارتهای گرافیکی انویدیا به نام GeForce 980 دارد. اما بالاترین عملکرد این کارت گرافیکی در حوزه ی واقعیت مجازیست که سرعت آن 2.5 برابر سرعت پردازنده ی قبلی می باشد. یک کارت گرافیک GeForce GTX 1080 از دو کارت گرافیک GTX 980 که با SLI به هم متصل شده اند هم سرعت بیشتری دارد. جالب اینکه سرعت این کارت از کارت NVIDIA Titan X که بیش از هزار دلار قیمت دارد و اخیرا برای تعداد کمی از خبره های بازی های رایانه ای و گرافیست ها طراحی شده هم بیشتر است. در ویدئوی زیر سرعت اجرای باورنکردنی بازی DOOM را با استفاده از این کارت میبینید:
عملکرد در برابر هر وات مصرف برق
با توجه به سرعت و عملکرد این کارت گرافیک، مصرف برق آن هم پایین است. کلا نسل معماری پاسکال برای هر واتی که مصرف میکند برابرنهاد عملکردی مثبت تری دارد. شاید یادتان باشد که معماری ماکسول مربوط به سری GeForce 9xx هم از نظر تراکم محاسباتی و مصرف برق در جایگاه خوبی قرار داشت اما انویدیا در نسل پاسکال کیفیت کار را دو تا سه برابر افزایش داده که بسیار فوق العاده است.
در واقع کارت GeForce GTX 1080 به قدری بهینه است که تنها نیاز به یک منبع برق دارد که نهایتا 180 وات خروجی داشته باشد.
آزادی عمل در اورکلاک
بدلیل بهینه بودن این کارت گرافیکی، فرکانس عملیاتی GTX 1080 را میتوان بدون گرم شدن بیش از حد بالاتر برد. فرکانس معمولی این کارت 1733 مگاهرتز است که در مراسم رونمایی از آن این فرکانس تا 2114 مگاهرتز بالا برده شد. برای اینکار تنها فن معمولی خود انویدیا استفاده شد و دمای کارت به 67 درجه سانتیگراد رسید. پیش از این چنین فرکانسهایی تنها با استفاده از فن های پیچیده ای که از مایع-گاز استفاده میکردند قابل دسترس بودند و تهیه ی چنین فن هایی برای همه امکان پذیر نبود.
فن آوری نیمه هادی مدرن
عملکرد خیره کننده ی GeForce GTX 1080 بجز معماری خاص آن ریشه در فن آوری نیمه رسانای جدیدش هم دارد. مشخص ترین ویژگی این فن آوری این است که برای افزایش قدرت محاسباتی و بهینه سازی مصرف برق از تراشه ی 16 نانومتری FinFET جدیدتری در آن استفاده شده است.
این کارت گرافیکی در فرکانس 1607 مگاهرتزی 2560 هسته ی محاسباتی انویدیا دارد. در مقابل GTX 980 تنها 2048 هسته ی محاسباتی داشت. با توجه به بهینگی هر هسته نسبت به هسته های نسل قبل، بنا به گفته ی متخصصان توان محاسباتی کارت GTX 1080 نه ترا فلاپس است »فلاپس سرواژه های تعداد عملیات ممیز شناور در هر ثانیه است« . در مقابل توان محاسباتی کارت GTX 980 برابر با 5 ترا فلاپس می باشد.
پیش از این انویدیا از نیمه هادیهای 28 نانو متری استفاده می کرد که در نسل کنونی استفاده از فن آوری 16 نانو متری FinFET هم باعث بهبود مصرف برق و هم کنترل نشت شد.
استفاده از حافظه ی گرافیکی GDDR5X دیگر فاکتور کلیدی در عملکرد این کارت گرافیکی است. این حافظه میتواند داده ها را با سرعت 10 گیگا بیت در ثانیه منتقل کند و ظرفیتش هم 8 گیگابایت میباشد. در مقابل سرعت حافظه ی GTX 980 هفت گیگابیت در ثانیه بود.
ممکن است منتقدان بگویند سرعت حافظه های HBM بیشتر است اما بهرحال ظرفیت این حافظه ها در حال حاضر تنها 4 کیگا بایت است و طراحان با سبک و سنگین کردن شرایط ترجیح دادند در این کارت از GDDR5X استفاده کنند.
نرم افزارها
کارتهای گرافیک جدید سری 1000 جی فورس چندین حقه ی عمدتا نرم افزاری هم در آستین دارند.
انویدیا از دوربین مجازی Ansel نام برده که میتوان در برنامه ای سه بعدی آنرا فراخوانی کرد. زمانیکه فراخوانی انجام شد برنامه ی سه بعدی فریز میشود و کاربر میتواند دوربین مجازی را به اطراف گردانده و تصاویر فوق العاده با کیفیت دو بعدی، پانورامای 360 درجه و یا واقعیت مجازی بگیرد و آنها را به اشتراک بگذارد.
فن آوری چند نمایشگره ی همزمان به انویدیا امکان نمایش دقیق صحنه ای سه بعدی از 16 مانیتور یا زاویه را میدهد. این ویژگی برای بازی در چند مانیتور بسیار مناسب است زیرا تصویر اعوجاجات پرسپکتیوی را نخواهد داشت و فرد خود را درون بازی حس خواهد کرد.
برای استفاده در موارد واقعیت مجازی میتوان از تصاویر چندگانه بهره برد تا با خمیدگیهای فیزیکی تصویر در عینکهای واقعیت مجازی هماهنگی بهتری صورت گیرد. نمایش چندگانه ی همزمان بهینه ساز عملکرد ژئومتریک یا هندسی است که به موتورهای سه بعدی امکان نمایش تصویر از 16 نمایشگر بدون نیاز به انجام چندباره ی تبدیلات هندسی را میدهد.