فایل سیستم چیست؟ و تفاوت بین FAT32 و NTFS چه می باشد؟
مهر ۱۴, ۱۳۹۶چگونه هک نشویم؟ و روش های مقابله با هک چه هستند؟
مهر ۱۴, ۱۳۹۶طراحی وب سایت دربرگیرنده مهارت ها و شاخه های مختلفی در زمینه تولید، طراحی، نگهداری و پشتیبانی وب سایت ها می باشد.
طراحی وب سایت
شاخه های متفاوت طراحی وب عبارتند از: طراحی رابط کاربری یا همان UI ؛ نوشتن، از جمله نوشتن کدهای استاندارد شده و نرم افزازهای مالکیتی یا نرمافزار انحصاری؛ طراحی تجربه کاربری User experience design که به اختصار به آن UX, UXD, UED و همچنین XD نیز گفته میشود؛ و بهینه سازی موتور جستجو یا همان SEO.
اغلب ، افراد زیادی به طور تیمی برای پوشش دادن زمینه های مختلف در فرایند طراحی همکاری میکنند، اما بعضی طراحان نیز هستند که خود تمام زمینه ها را پوشش می دهند. عبارت طراحی وب معمولاً برای توصیف پروسه طراحی بخش رابط کاربری توسط زبان های نشانه گذاری مانند HTML استفاده میشود.
طراحی وب در قلمرو گسترده تر توسعه وب، تاحدی با مهندسی وب همپوشانی دارد. از طراحان وب انتظار می رود که از استفاده پذیری وب سایت اطمینان داشته باشند و اگر نقش تولید صفحات وب توسط زبان های نشانه گذاری را نیز برعهده داشته باشند، انتظار میرود که درباره راهبردهای دسترس پذیری وب یا همان Web accessibility نیز اطلاعات به روزی داشته باشند.
دسترس پذیری وب به توانایی دستیابی راحت و آسان کاربران اینترنتی ، حتی کاربران معلول به منابع وسیع اطلاعات و استفادهٔ برابر و عادلانه همه ی آنها از این داده ها در بستر وب گفته می شود.
تاریخچه طراحی وب
1988-2001
گرچه طراحی وب تاریخچه نسبتاً کمی دارد، اما میتوان آنرا به سایر زمینه ها مثل طراحی گرافیکی مرتبط نمود. با این حال طراحی وب را میتوان از منظر تکنولوژیکی نیز نگاه کرد. این فناوری به بخش بزرگی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده است. تصور اینترنت بدون انیمیشن های گرافیکی، سبکهای متنوع نگارش، پس زمینه و موسیقی، سخت است.
آغاز وب و طراحی آن
در سال 1989، تیم برنرز-لی (Tim berners-Lee)، همزمان با کار در CERN، پروژه ی ساخت اَبَرمتن یا hypertext جهانی را، که بعداً تحت عنوان وب جهانگستر یا همان وب جهانی (World Wide Web) شناخته شد، پیشنهاد کرد. وب جهانگستر یا به طور ساده تر “وب” بین سالهای 1991 و 1993 متولد شد. در این مقطع، صفحات که صرفاً از متن تشکیل شده بودند، توسط یک مرورگر ساده لاین-مُد یا line-mode قابل دیدن بودند.
در 1993 مارک اندرسن (Marc Andreessen) و اریک بینا (Eric Bina) مرورگر موزایک (Mosaic) را تولید کردند. در آن زمان مرورگرهای متعددی وجود داشتند، اما اکثر آنها یونیکس-محور یا به عبارتی Unix-base و طبیعتاً پر از نوشته بودند. هیچ روش یکپارچه ای برای طراحی عناصر گرافیکی مثل تصویر یا صدا وجود نداشت.
مرورگر موزایک بر این محدودیت فائق آمد. W3C در اکتبر 1994 با هدف “هدایت وب در جهت پتانسیل کامل آن توسط توسعه پروتکلهای مشترکی که تحول آنرا تسریع و قابلیتِ تبادلِ داده در آنرا تضمین می کنند” تولید شد. این اقدام مانع از این شد که شرکتها یک زبان برنامه نویسی و مرورگر خوب را انحصاری کنند، چیزی که میتوانست یکپارچگی وب را تغییر دهد.
W3C هم اکنون کار استانداردگذاری را ادامه میدهد، که امروزه با JavaScript دیده میشود. اندرسن در 1994 کمپانی ارتباطات (Communications Corp) را احداث کرد که بعداً به نام نتاسکیپ (NetScape) و مرورگر نت اسکیپ 9.0 شناخته شد. نت اسکیپ برچسب های HTML خود را بی توجه به پروسه ی استاندردهای سنتی تولید کرد. برای مثال، نت اسکیپ 1.1 دارای برچسب هایی (tags) برای تغییر رنگ پس زمینه و ایجاد جدول در نوشته های صفحات وب بود.
مابین سالهای 1996 و 1999 جنگ مرورگرها رخ داد و مایکروسافت و نت اسکیپ برای سلطه مرورگر خود بر دیگری، جنگیدند. در این زمان، فناوری های جدید متعددی در این زمینه معرفی شدند، که مهترین آنها شیوهنامه آبشاری (Cascading Style Sheets)، جاوا اسکریپت و HTML پویا بودند. در کل، رقابت مرورگرها منجر به خلاقیتهای مثبت متعددی شد و به تحول سریع وب کمک کرد.
تحول در طراحی وب
در 1996 مایکروسافت اولین مرورگر رقابتی خود را منتشر کرد، که پر از تَگ و امکانات بود. همچنین اولین مرورگری بود که از شیوه نامه (style sheet) پشتیبانی می کرد، چیزی که در آن زمان یک تکنیک نوشتاری پیچیده بود. نشانه گذاری HTML برای جدولها در ابتدا برای نمایش داده های جدولی در نظر گرفته شده بود. اما طراحان به زودی متوجه پتانسیل استفاده از جدولهای HTML برای تولید طرح های پیچیده و چند ستونی شدند که پیش از این ناممکن بود. در این زمان، که به نظر میرسید طراحی و زیبایی نسبت به ساختار نشانه گذاریِ خوب ارجحیت دارد، به معنا (سمانتیک) و دسترس پذیری وب اهمیت کمی داده شد. سایت های HTML انتخاب زیادی در طراحی نداشتند، و در نسخه های اولیه HTML انتخابها حتی کمتر هم بودند.
برای طراحی های مختلط، بسیاری از طراحان مجبور بودند از ساختارهای جدولی پیچیده یا حتی تصاویر گیفِ شفافِ فاصله ساز یا به عبارتی Transparent Spacer GIF برای جلوگیری از فروپاشی خانه های خالی جدول استفاده کنند.
CSS در دسامبر 1996 توسط W3C برای تقویت طراحی و صفحه آرایی صفحات وب معرفی شد. این باعث شد که کد HTML به جای معنادار و نمایشی بودن، فقط معنادار باشد، و دسترسی وب را بهبود بخشید.
در ارتباط با این موضوع پیشنهاد میکنیم به مطلب زیر مراجعه نمایید:
در 1996، فلش (Flash، که در ابتدا FutureSplash نام داشت) تولید شد. در آن زمان، ابزار تولید محتوای فلش در مقایسه با اکنون نسبتاً ساده بود، که تنها از ابزار ابتدایی طراحی و رسم، حالت ابتدایی و محدود زبان اَکشن اسکریپت، و یک خط زمان یا Timeline استفاده میکرد، اما طراحان را قادر به رفتن فراتر از HTML، گیف های متحرک و جاوا اسکریپت نمود.
با این حال، به این دلیل که فلش به یک افزونه (plug-in) نیاز داشت، بسیاری از توسعه دهندگان وب به دلیل ترس از کم کردن سهم خود از بازار بخاطر عدم سازگاری، از آن استفاده نکردند. در عوض، طراحان (اگر نگوییم گرافیک متحرک را به کل کنار گذاشتند) تنها به استفاده از گیف های متحرک و جاوا اسکریپت برای ابزارک ها (widget) بسنده کردند. اما فواید فلش، آنرا در بازارهای مخاطب خاص خود به قدری محبوب نمود که راه خود را به اکثر مرورگرها باز کرد، و آنرا به قدری قدرتمند نمود که بتوان در تولید کامل یک سایت از آن استفاده کرد.
پایان اولین جنگ مرورگرها
در سال 1988 نت اسکیپ کد ، ارتباط دهنده نت اسکیپ (Netscape Communicator) را تحت لیسانس متن باز (open source) منتشر کرد و به هزاران توسعه دهنده امکان بهبود این نرم افزار را داد. با این حال، آنها تصمیم گرفتند که از نو شروع کنند، چیزی که تولید مرورگر متن باز را پایه گذاری کرد و در مدت کوتاهی به یک پلتفرم نرم افزاری کامل تبدیل شد. سپس پروژه استانداردهای وب شکل گرفت و سازگاری مرورگر با استانداردهای HTML و CSS را توسط آزمایشهای اسید 1، اسید 2 و اسید 3 بهبود بخشید. سال 2000 برای مایکروسافت سال بزرگی بود. در این سال اینترنت اکسپلور برای مک عرضه شد؛ این موضوع اهمیت زیادی داشت زیرا اولین مرورگری بود که به طور کامل HTML 4.01 و CSS 1 را پشتیبانی میکرد، چیزی که سطح تطابق استاندرد را بالا برد. همچنین اولین مرورگری بود که فرمت تصویری PNG را به طور کامل پشتیبانی میکرد. در این مدت، نت اسکیپ به AOL فروخته شد و این شکست رسمی نت اسکیپ در مقابل مایکروسافت در جنگ مرورگرها بود.
2001-2012
از آغاز قرن بیست و یکم، وب نقش روزافزونی در زندگی مردم پیدا کرده است. توأم با این اتفاق، فناوری وب حرکتی روبه جلو نیز داشته است. استفاده و دسترسی مردم به اینترنت نیز دستخوش تغییر شده است و این موضوع، نحوه طراحی سایتها را هم تغییر داده است.
از پایان جنگ مرورگرها، مرورگرهای جدیدی عرضه شده اند. بسیاری از این مرورگرها متن باز هستند، به این معنا که توسعه سریعتری دارند و استانداردهای جدید را بیشتر پشتیبانی میکنند. این مرورگرهای جدید از نظر بسیاری، از اینترنت اکسپلورر مایکروسافت بهتر هستند.
W3C استانداردهای جدیدی برای HTML (HTML5) و CSS (CSS3) و نیز رابط برنامهنویسی کاربردی (API) جاوا اسکریپت جدیدی منتشر کرده است، هر یک به عنوان استانداردی جدید اما منحصر به فرد. گرچه عبارت HTML5 تنها به نسخه جدید HTML و بعضی APIهای جاوا اسکریپت دلالت میکند، اما بطور مصطلح برای اشاره به مجموعه کامل استانداردهای جدید (HTML5، CSS3 و جاوا اسکریپت) استفاده میشود.
ابزار و فناوری طراحی وب
طراحان وب، بسته به فرایند تولیدی که در آن مشغول هستند، از ابزار متنوعی استفاده میکنند. این ابزار با گذر زمان توسط نرم افزارها و استانداردهای جدید به روز رسانی می شود اما اصول آنها تغییر نمی کند. طراحان وب از ویرایشگرهای گرافیکی برداری و تصویری (vector and raster graphics editor) برای ساخت تصاویر با فرمت مناسب وب، یا طراحی نمونه های اولیه، استفاده میکنند.
فناوری های مورد استفاده در ساخت وبسایت ها شامل استانداردهای W3C مثل HTML و CSS میباشند که هم با دست قابل کدنویسی هستند و هم با نرم افزار ویرایشگر WYSIWYG.
طراحان وب از ابزار دیگری نیز مانند اعتبار سنج های زبان های نشانه گذاری یا به عبارتی mark up validators و سایر وسایل دسترس پذیری و مصرف پذیری، برای تضمین تطابق وبسایت خود با دستورالعمل های دسترسی، استفاده میکنند.
مهارتها و تکنیک ها در طراحی وب
طرح ریزی ارتباط و بازاریابی
طرح ریزی ارتباط و بازاریابی در یک وبسایت می تواند تعیین کند که چه چیزی برای جذب بازار مخاطب آن سایت موثر است. این بازار مخاطب میتواند دارای افرادی با رده سنی خاص یا فرهنگ خاص باشد؛ بنابراین طراح میتواند به گرایش مخاطب پی ببرد.
طراحان همچنین میتوانند درک کنند چه جور سایتی را طراحی میکنند، یعنی، مثلاً، ملاحظات طراحی یک سایت تجارت-به-تجارت (B2B) به انگلیسی Business to Business با سایتی که مصرف کننده را هدف گرفته، مثل یک فروشگاه اینترنتی یا یک وبسایت سرگرمی، کاملاً متفاوت است.
باید دقت داشت که زیبایی ظاهری یا طراحی کلی سایت، با شفافیت و دقت در محتوی آن یا مسیریابی آسان در سایت تداخل نداشته باشد، به ویژه در سایتهای B2B. طراحان همچنین میتوانند شهرت صاحب سایت یا بنگاهی که سایت آنرا عرضه میکند، در نظر داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که سایت به شکلی مطلوب به تصویر کشید میشوند.
طراحی تجربه کاربری یا User experience design و طراحی تعاملی
درک کاربر از محتوای یک وبسایت اغلب به درک او از نحوه کارکرد سایت بستگی دارد. این بخشی از طراحی تجریه کاربری است. تجربه کاربری با صفحه آرایی، دستورالعمل های واضح و برچسب های سایت در ارتباط است. درک کاربر از نحوه تعامل او با سایت میتواند به طراحی تعاملی سایت نیز بستگی داشته باشد. اگر کاربر متوجه مفید بودن سایت شود، به احتمال زیاد استفاده از سایت را ادامه می دهد. کاربرانی که مهارت بیشتری دارند و از وب سایتها بیشتر سر در می آورند، ممکن است یک وبسایت متمایزتر را که رابط کاربری پیچیده تر و کاربر پذیری کمتری دارد، مفیدتر بدانند.
با این حال، کاربرانی که تجربه کمتری دارند ممکن است متوجه مزایای وبسایتی که رابط کاربری پیچیده تری دارد نشوند. این مطلب باعث گرایش به تجربه کاربری عمومی تر و دسترسی آسان و جذب بیشترین کاربران ممکن، صرف نظر از مهارت آنها میشود. بیشتر عوامل طراحی تجربه کاربری و طراحی تعاملی، در طراحی رابط کاربری در نظر گرفته میشود.
توابع تعاملی پیشرفته یا Advanced interactive functions ، حتی اگر به زبان های کد نویسی پیشرفته نیاز نداشته باشند، به افزونه یا پلاگین (plugin) نیاز دارند. در طراحی تجربه کاربری، انتخاب روشی تعاملی که به افزونه ها نیاز داشته باشد، تصمیمی خطیر است. اگر این پلاگین از قبل روی بیشتر مرورگرها نصب نشده باشد، این ریسک وجود دارد که کاربر توانایی، یا حوصله نصب این پلاگین را صرفاً برای دسترسی به محتوای این سایت، نداشته باشد. اگر این تابع به مهارتهای بالایی در زبان کدنویسی نیاز داشته باشد، کد نویسی آن چه از نظر بودجه و چه از نظر زمان، ممکن است هزینه برتر از پیشرفتی باشد که در تجربه کاربری ایجاد می کند. این ریسک نیز وجود دارد که تعامل پیشرفته تر با ساختار مرورگرها یا سخت افزارهای قدیمی تر سازگاری نداشته باشد. عرضه کردن تابعی که به طور مفید کار نکند، احتمالاً برای تجربه کاربری مضرتر از عرضه نکردن آن است. این که به چنین تابعی نیاز باشد یا ارزش ریسک وجود داشه باشد، به مخاطب هدف بستگی دارد.
صفحه آرایی
بخشی از طراحی رابط کاربری، تحت تاثیر کیفیت صفحه آرایی صفحه است. برای مثال، یک طراح ممکن است هنگام طراحی فکر کند که صفحه آرایی سایت در صفحات مختلف آن باید یکسان بماند. عرض پیکسل صفحه نیز ممکن است برای منظم کردن اشیاء در طراحی صفحه آرایی، حیاتی باشد. پرطرفدارتین سایتهای عرض-ثابت یا fixed-width عموماً سایت را با پهنایی منطبق با پنجره محبوبترین مرورگر، محبوبترین وضوح تصویر، و محبوبترین اندا زه نمایشگر، تنظیم میکنند. بیشتر صفحات نیز در مرکز تصویر تنظیم میشوند تا زیبایی در نمایشگرهای بزرگتر حفظ شود.
صفحه آرایی های سیال به عنوان جایگزینی برای صفحه آرایی های مبتنی بر HTML و طراحی مشبک، هم در اصول طراحی صفحه آرایی و هم در تکنیک کد نویسی، حوالی سال 2000 محبوبیت زیادی پیدا کرد، اما به کندی مورد قبول واقع شد. این اتفاق به خاطر دستگاههای صفحه خوان و پنجره هایی با اندازه متغیر بود که طراحان هیچ کنترلی روی آنها نداشتند.
به همین سبب، ممکن بود که یک طرح به واحدهای تشکیل دهنده ای (خطوط عمودی کناری، بلوکهای محتوا، ناحیه های تبلیغی تعبیه شده، ناحیه های جهت یابی) که به مرورگر فرستاده میشوند، تجزیه شود؛ اجزایی که مرورگر باید به بهترین نحو روی پنجره نمایش قرار دهد. چون مرورگر جزییات صفحه کاربر را شناسایی میکند (اندازه پنجره، اندازه فونت نسبت به پنجره و غیره)، مرورگر میتواند صفحه آرایی های سیال را متناسب با هر کاربر تنظیم کند، اما صفحه آرایی های عرض-ثابت را نمیتواند.
گرچه چنین نمایشی ممکن است موقعیت نسبی اجزای اصلی را تغییر دهد، اما خطوط عمودی کناری را میتوان به جای کنار، پایین بدنه متن قرار داد. این نمایش انعطاف پذیرتر از صفحه آرایی مشبک است که کدنویسی آن هم سخت است و با پنجره دستگاه متناسب نیست. به ویژه، موقعیت نسبی بلوکهای محتوایی، بدون اینکه محتوای درون بلوک تغییر کند، میتواند جابه جا شود. این کار، باعث میشود کاربر نیاز کمتری به جابه جایی افقی تصویر داشته باشد.
طراحی وب واکنشگرا یا همان ریسپانسیو، روشی جدیدتر، مبتنی بر CSS3 است و با استفاده وسیعتر از دستور @media در CSS، درون ورق دستورات صفحه، میزان بیشتری شخصی سازی متناسب با هر دستگاه به وجود می آورد.
حروف نگاری یا Typography
طراحان وب میتوانند به جای استفاده از حروف و حالت های متعدد تایپ، تنوع حروف را به چند مورد محدود و آشنا کاهش دهند. بیشتر مرورگرها تعدادی فونت آشنا و ایمن را شناسایی میکنند، که طراحان هم برای دوری از مشکلات، از همانها استفاده میکنند.
دانلود فونت بعداً در ماژول فونت های CSS3 گنجانده شد و از آن پس در مرورگرهای سافاری 3.1 ، اپرا 10 و موزیلا فایرفاکس 3.5 پیاده سازی شده است. این موضوع متعاقباً علاقه به حروف نگاری وب، و نیز دانلود فونت را بیشتر کرده است.
صفحه آرایی بیشتر سایتها از فضای منفی برای شکستن متن به چند پاراگراف استفاده میکند و نیز از متن های تراز شده در مرکز استفاده نمی کنند.
گرافیک متحرک یا Motion graphics
صفحه آرایی و رابط کاربری ممکن است از گرافیک متحرک نیز تاثیر بپذیرد. استفاده یا عدم استفاده از گرافیک متحرک به مخاطب هدف وبسایت بستگی دارد. گرافیک متحرک را میتوان از یک سایت سرگرمی-محور انتظار داشت یا لااقل این نوع سایت ها، بهتر شاهد آن بودند. با اینحال، مخاطب هدف یک وبسایت با علایق جدی یا رسمی تر (مثل تجارت، ارتباط یا امور دولتی) ممکن است انیمیشن را بیهوده و گیج کننده بداند، حتی اگر مصرفی جز سرگرمی یا زیبایی نداشته باشد. البته این بدان معنی نیست که محتوای جدی تر توسط انیمیشن و ویدیوهای مرتبط، قابل ارائه نیستند. در هر صورت، طراحی گرافیک متحرک، میتواند مرز بین تصاویر تاثیر گذار و تصاویر گیج کننده باشد.
تصاویر گرافیکی متحرکی که توسط کاربر سایت آغاز نشده باشند، ممکن است که اشکالاتی در دسترسی ایجاد کند. استانداردهای دسترسی کنسرسیوم وب جهانی، ایجاب میکند که به کاربر اختیار غیرفعال کردن انیمیشن داده شود.
کیفیت کد
طراحان وبسایت، انطباق دادن با استانداردها را تمرین خوبی میدانند. این عمل معمولاً با توضیح عملکرد عناصر انجام میشود. عدم انطباق با استانداردها، سایت را غیرقابل استفاده یا مستعد خطا نمیکند، اما استانداردها میتوانند راهنمایی برای صفحه آرایی درست برای سهولت خواندن و نیز کنترل کننده صحیح بودن عناصر کدنویسی باشند. این استانداردها شامل خطاهای کدنویسی، صفحه آرایی منظم تر برای کد، و حصول اطمینان از شناسایی مناسب آیدی ها و کلاس ها است.
صفحاتی که ضعیف کدنویسی شده اند گاهی اوقات به طور محاوره ای “سوپ چسب” یا tag soup نامیده میشوند. اعتبارسنجی توسط W3C تنها زمانی قابل انجام است که DOCTYPE که برای Highlight یا برجسته نشان دادن خطاها در کد استفاده میشود، به درستی تعریف شده باشد. این سیستم، خطاها و ناحیه هایی را که با استانداردهای طراحی وب تطابق ندارند شناسایی میکند. این اطلاعات توسط کاربر قابل اصلاح هستند.
تولید محتوا
وبسایت ها به دو صورت تولید میشوند: به طور ایستا یا به طور پویا.
وب سایت ایستا یا وب سایت استاتیک
یک وبسایت ایستا، فایلی یکتا را برای هر صفحه سایت ذخیره میکند. هربار که آن صفحه فراخوانی شود، همان محتوا بازگردانده میشود. این محتوا یکبار، در طراحی سایت، ایجاد میشود و معمولاً با دست نوشته میشود، گرچه بعضی سایتها از یک پروسه تولید اتومات، شبیه سایتهای پویا که خروجی های آنها به مدتی طولانی به عنوان صفحات کامل ذخیره میشود، استفاده میکنند. چنین سایتهای ایستایی که به طور اتومات ساخته میشوند، حدود سال 2015 با مولدهایی مثل Jekyll و Adobe Muse به محبوبیت رسیدند.
مزیت وبسایت ایستا، این است که آسانتر هاست یا میزبانی میشوند، زیرا سرور آن تنها باید محتوای ایستا را برآورده کند، و نیازی نیست اسکریپت های سمت سرور را اجرا کند. این عمل، به مدیریت سرورِ کمتری نیاز دارد و احتمال برملا کردن حفره های امنیتی را پایین می آورد. همچنین حتی روی سخت افزارهای ارزان قیمت سرور، صفحات را با سرعت بیشتری بارگذاری میکند. این مزایا، با گسترش وب هاستینگ ارزان و ارائه ویژگی های پویا، و نیز با ارائه عملکرد بالا در بازه های زمانی کوتاه توسط سرورهای مجازی، رفته رفته اهمیت خود را از دست دادند.
تقریباً تمام سایتها مقداری محتوای ایستا دارند، زیرا جنبه های پایه ای مثل تصاویر و مجموعه تعاریف معمولاً ایستا هستند، حتی در وبسایتی که صفحات آن پویایی بالایی دارند.
وب سایت پویا یا وب سایت داینامیک
وبسایت های پویا سریع ساخته میشوند و از فناوری اسکریپتنویسی سمت سرور برای تولید صفحات وب استفاده میکنند. چنین سایتهایی معمولاً محتوای خود را از پایگاه داده های بَک-اِند (back-end) استخراج می کنند: بعضیها جستارهایی در سرتاسر پایگاه دادهای مرتبط با جستجوی یک کاتالوگ یا خلاصه سازی اطلاعات عددی هستند، بعضی دیگر ممکن است از یک پایگاه داده اسنادی از قبیل Mongo DB یا NoSQL برای ذخیره سازی واحدهای بزرگتر محتوا، مثل پست های بلاگ یا مقالات ویکی، استفاده کنند.
در فرایند طراحی، معمولاً صفحات پویا توسط صفحات ایستا مدلسازی یا طرح ریزی میشوند. مهارتهای مورد نیاز برای توسعه صفحات پویا بسیار وسیعتر از صفحات ایستا است، و شامل کدنویسی سمت سرور و کدنویسی پایگاه داده و نیز طراحی رابط کاربری سمت کاربر میباشد. بنابراین حتی پروژه های پویای متوسط، تقریباً همواره به کار تیمی نیاز دارند.
اولین صفحات پویای وب ساخته شده، اغلب مستقیماً به زبانهای مثل Perl، PHP یا ASP نوشته شده بودند. بعضی از این زبانها، که مهمترین آنها PHP و ASP بودند، از یک روش “الگویی” (template) استفاده میکردند که در آن یک صفحه سمت سرور، نشانگر ساختار صفحه کامل سمت کاربر بود و داده ها به مکان های تعریف شده توسط “برچسبها” (tags) تزریق می شدند. در مقایسه با کدنویسی به یک زبان کاملاً رَویه ای یا به عبارتی وابسته به دستورالعمل مثل Perl، این روشی سریعتر برای توسعه بود.
هر دوی این روشها در بسیاری از وبسایت ها با ابزارهای متمرکز بر کاربردِ سطح بالایی مثل سیستم های مدیریت محتوا یا CMS ها جایگزین شده اند. این سیستم ها مبتنی بر پلتفرم های کدنویسی چندمنظوره ساخته میشوند و این پیشفرض را دارند که هر سایتی محتوای خود را مطابق با یکی از چند الگوی شناخته شده ارائه میکند، مثل بلاگ با ترتیب زمانی، مجله موضوعی یا سایت خبری، انجمن کاربری یا ویکی. این ابزار، بدون نیاز به کدنویسی، پیاده سازی چنین سایتی را بسیار آسان و آنرا به امری سازمان یافته و طراحی-محور تبدیل میکند.
طراحی صفحه خانه یا Homepage
کارشناسان حوزه مصرف، از جمله جیکوب نیلسن (Jakob Nielsen) و کایل سوسی (Kyle Soucy) همواره بر نقش طراحی صفحه خانه در موفقیت سایت تاکید داشته اند و مدعی بودند که صفحه خانه، مهمترین صفحه یک سایت است. با این حال کاروَرزان در اوایل هزاره جدید به این حقیقت پی بردند که بخشی بزرگ و روبه رشد از ترافیک وبسایت ها، از صفحه خانه عبور نمی کنند، و توسط موتورهای جستجو، خبرنامه های الکترونیکی و یا فیدهای RSS، مستقیماً وارد صفحات محتوایی میشوند؛ چیزی که بسیاری از کارورزان را قانع کرد که صفحات خانه اهمیتی کمتر از آنچه مردم تصور میکنند، دارند. جارد اسپول (Jared Spool) در سال 2007 استدلال کرد که صفحه خانه یک سایت، کمترین اهمیت را میان صفحات آن سایت دارد.
در 2012 و 2013، طرح های اسلایدی (که “اسلایدر” یا “بنرهای گَردان” نیز نامیده میشوند) در صفحات خانه، بسیار محبوب شدند، و اغلب استفاده آنها این است که محتوای جدید یا مهم را در فضایی محدود نمایش دهند. بسیاری از کارورزان باور دارند اسلایدرها یک عنصر بی تاثیر در طراحی است و بهینه سازی موتو جستجو و قابلیت مصرف سایت را کاهش میدهد.
موقعیت های شغلی در حوزه طراحی وب سایت
تولید وبسایت دارای دو شغل عمده است: طراح وب و توسعهدهنده وب، که اغلب در ساخت سایت همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند. طراحان وب مسئول جنبه های بصری سایت هستند، که شامل صفحه آرایی، رنگ بندی و حروف نگاری صفحه وب میشود. طراحان وب همچنین دانشی مفید از زبان های نشانه گذاری مثل HTML و CSS دارند، گرچه گستره ی دانش آنها در هر فرد متفاوت است. به ویژه در سازمانهای کوچک تر، یک فرد باید مهارتهای لازم برای طراحی و برنامه نویسی کل صفحه را داشته باشد، درحالیکه سازمان های بزرگتر ممکن یک طراح وب صرفاً برای جنبه های بصری داشته باشند.
شغل های دیگری که ممکن است درگیر کار طراحی وبسایت شوند، عبارتند از:
- طراحان گرافیکی برای ساختن المان های بصری سایت مثل لگو، آرایش صفحه و دکمه ها
- متخصصین بازاریابی اینترنتی برای کمک به حضور دائمی در وب از طریق راههای استراتژیک هدف گیری مخاطبین سایت، توسط بازاریابی و تکنیکهای ترقی در اینترنت
- نویسنده های سئو (SEO) برای واکاوی و پیشنهاد کردن لغات صحیح جهت استفاده در یک سایتِ به خصوص، و افزایش دسترسی به سایت و حضور بیشتر آن در موتورهای جستجوی مختلف
- کارشناسان کپی رایت اینترنتی، جهت جذاب نمودن محتوای نوشتاری برای مخاطبین هدف سایت
- طراح تجربه کاربری (UX) که جنبه های مختلف ملاحظات کاربر-محور را باهم ادغام میکند، از جمله معماری اطلاعاتی، طراحی کاربر-محور، تست کاربر، طراحی تعاملات و گاهی اوقات طراحی بصری.