نوزده قطعه دی.ان.ای غیر انسانی در ژنوم انسان یافت شد
فروردین ۱۲, ۱۳۹۵ایجاد قابلیت مسدود کردن تبلیغات در مرورگر Edge مایکروسافت
فروردین ۱۲, ۱۳۹۵اواخر امسال یا شاید روزهای ابتدایی سال آینده، شاهد اولین دوره مسابقات خودروهای بدون راننده (Roborace) خواهیم بود. حالا مدتی پیش از این مسابقات، مسوولان برگزاری، از ظاهر دیوانهوار خودروهای الکتریکی که به صورت سفارشی برای این رقابتها ساخته شده اند، رونمایی کردند.
خودروهایی با چهار چرخ و انبوهی از حسگرها که درون بدنهای کاملا آیرودینامیک قرار گرفته اند؛ علاوه بر این اطراف هر محور حفرهای بزرگ روی بدنه مشاهده میشود.
ظاهر عجیب و غریب این خودروها چندان دور از انتظار به نظر نمیرسد؛ چرا که طبق خبری که در فوریه منتشر شدکار طراحی آنها به Daniel Simon، طراح خودروهای افسانهای light cylcle در فیلم Tron:Legacy ، سپرده شده است.
نکته شگفتانگیز این طراحیها، وجود ظاهری دیوانه وار نیست، بلکه عمق این قضیه است. صرف نظر از نوع خودرو (پیشرو یا معمولی)، همواره بین طراحیهای مفهومی و آنچه در واقعیت دیده میشود فاصله زیادی وجود دارد؛ اما این مساله به هیچ وجه در طراحیهای Simon صادق نیست؛ او اعلام کرده است هدف این طراحیها «ساخت خودروی بدون راننده با استفاده حداکثری از فرصتهای غیرعادی حتی بدون قربانی کردن زیبایی» بوده است؛ این طراح تاکید کرده است که برای ایجاد تعادل و معقولیت در طول کار طراحی از کارشناسان آیرودینامیک و مهندسان مسابقه استفاده کرده است. «زیبایی در محصولات، برای ما اهمیت بسیار بالایی داشت» اینها جملاتی است که از طرف Simon بیان شده و البته از حق نگذریم، بیراه نگفته است.
خودروهای حاضر در Roborace حتی از طراحیهای Simon در فیلم Tron:Legacy دیوانهوار تر هستند.
نکته دیگری که در مورد این خودروها مشخص است وجود فضای کافی برای برندینگ و تبلیغات روی بدنه آنهاست. عملا، به سادگی قابل درک است که چرا شرکتهای بزرگ خودروسازی فعال در زمینه وسایل نقلیه خودکار، به سمت این مسابقات کشیده میشوند. این حقیقت قسمتی از آن چیزی است که این شرکتها را به سمت مسابقات فرمول E میکشاند.
در حالیکه هنوز به صورت رسمی هیچ گروه یا اسپانسری برای حضور در این مسابقات اعلام نشدهاند، نوع طراحی خودروها فضای تبلیغاتی مناسبی برای این شرکتها – یا دیگر شرکتهایی که به صورت سنتی با اینگونه مسابقات درگیر هستند (مثل Red Bull یا Virgin) -ایجاد میکند تا با استفاده از این فرصت به معرفی محصولات و ایدههای خود در زمینه این خودروهای پیشرو بپردازند. با همه اینها، اگر رانندهای وجود نداشته باشد، آیا طرفداری به مسابقات کشیده خواهد شد؟
قرار نیست Roborace روی وجود ویژگی خاصی در خودروها تاکید داشته باشد، با این حال Simon میگوید تاکید ما بر روی ایجاد آیرودینامیک بسیار قوی است. او همچنین یادآور شده است که هم اکنون در حال کار روی ساخت قطعاتی در بدنه با قابلیت آیرودینامیک فعال است. به نظر میرسد محصول این تلاشها چیزی شبیه بالههای (spolier) موجود در ابرخودروهایی مانند McLaren P1 یا 675LT خواهد بود.
پاییز گذشته Denis Svredlov، مدیرعامل مسابقات در مصاحبه با Wired از سرعت 300 کیلومتر بر ساعتی (189 مایل بر ساعت) خودروهای حاضر در مسابقات خبر داد. همین کافیست تا آنها را سریعترین اتومبیلهای خودران بنامیم.
در سمت مقابل اما برگزاری Roborace به عنوان یک دوره مسابقه مستقل هنوز قطعی نیست. طبق گفته پایهگذاران، فعلا قرار است که «نمایش Roborace» در فصل فرمول E سال 2016/2017 برگزار شود. با این حال هنوز زمان دقیقی در دست نیست.
با توجه به اینکه Sverdlov از زمان مشابه این رقابتها با فرمول E (در حد یک یا چند ساعت) خبر داده است، باید گفت که استفاده از کلمه «نمایش» برای آن، کمی دور از ذهن به نظر میرسد. از شواهد و قراین موجود میتوان دریافت که قرار است شاهد مسابقاتی نوآورانه، پر از ساختارشکنی و نمایانگر امنیت و ظرفیتهای عمیق رانندگی، باشیم.
هنوز از زمان برگزاری یا چگونگی مسابقات خبر دقیقی موجود نیست.
با وجود رونمایی از ظاهر خندروهای حاضر، سوالات موجود نه تنها کم نشدند بلکه افزایش یافتند. آیا با رقابتی غیر از آنچه در ماه نوامبر اعلام شد (رقابت 20 خودرو در قالب 10 تیم) مواجه خواهیم شد یا مجموعهای رویداد شامل ترکیبی از مسابقات سنتی و نمایشی از تواناییهای شرکتهای حاضر؟ یا اینکه مسابقاتی خواهیم دید که رقابت رانندگان فرمول E و اتومبیلهای خودران را به تصویر خواهد کشید؟
از یک چیز مطمئنیم: این مسابقات هرچه برای ارائه داشته باشد، در قالب چارچوب تجهیزات از قبل مهیا شده فرمول E خواهد بود.
همانطور که گفتیم زمان برگزاری Roborace در طول فصل فرمول E و در مکان یکسان خواهد بود.
با توجه به اینکه تیمهای فرمول E کلا برای تمرین، راهیابی و مسابقه در حد نصف روز وقت خواهند داشت، انتظار تداخل چندانی با Roborace نمیرود. اما هر چه این خودروها برای نمایش داشته باشند، هیجانانگیز و منحصر به فرد خواهد بود.
منبع: The Verge